www.motorbike.cz: HELL'S BELLS »Honda VTR 1000F«

Text: Kevin, Foto: Kevin & Radim

Jak zvony pekelné rozezní duši tvoji a ty budeš v mukách ďábelských očekávati příchod jeho. A v ten velký den pocítíš mocnou sílu, jež prostoupí tělem tvým, a vlna adrenalinu pekelného zpění krev tvou. Budeš-li v tento den náležitě připraven, on sám ti dovolí osedlati hřbet jeho a projíti branou, kteráž tvarem zvícím literu V přiková navždy srdce tvé k modle naší a Bohu "VÝKONU".

Již od svého představení v roce 1997 je štíhlá a výkonná Honda VTR 1000F Firestorm nezaměnitelným a charismatickým strojem třídy Super Sport s motory o zdvihovém objemu 1000 ccm a to díky svému motoru, který zajišťuje slušné zrychlení a požitek ze sportovní jízdy. Zároveň díky dobrému podvozku splňuje vysoké nároky na dobrou ovladatelnost a relativně velké pohodlí obou jezdců. Pro modelový rok 2001 byla provedena řada úprav, které by měly zvýraznit víceúčelovost modelu VTR a posílit turistický potenciál pro dlouhé cesty.

Trocha techniky

Sportovní styl Firestormu je namíchán s nejnovější technologií uplatněnou v kompaktním čtyřdobém kapalinou chlazeném vidlicovém dvouválci s rozvodem DOHC o objemu 996ccm, jenž slouží zároveň jako centrální nosná část lehkého bezčepového rámu z hliníkové slitiny, který eliminuje úchyt čepu a nechává tak prostor pro uchycení kyvné vidlice na skříni motoru. VTR je vybaven mnoha dalšími sportovně koncipovanými konstrukčními prvky, které přispívají k nižší hmotnosti a umožňují lehké a přesné ovládání tohoto stroje. Jedné ze změn na Firestormu si všimnete ihned po usednutí na motorku. Nově tvarovanou štíhlou přístrojovou desku tvoří kombinace rychloměru a otáčkoměru. Otáčkoměr s bílým ciferníkem má prominentní postavení ve středu, zatímco černý ciferník rychloměru jakoby se částečně skrýval pod otáčkoměr.Z důvodu minimalizace emisí ve výfukových plynech je zde použit systém vstřikování přídavného vzduchu. Tento systém přivádí při fázi výfukového zdvihu do výfukového kanálu čerstvý vzduch, který umožní dodatečné spálení vyfukovaných zbytků paliva a škodlivin a zřetelně tak snižuje podíl oxidu uhelnatého a uhlovodíků ve výfukových plynech. Hodnoty emisí pak plní současnou evropskou normu EURO-1.

 Pod plynem

Charakter dvouválce do V je u VTR cítit v každém kousku stroje. Po usednutí na motorku okamžitě zjistíte, že je stroj podstatně užší než čtyřválce a také máte pocit , že sedíte mnohem výš, než je tomu u sportovních strojů zvykem. Motorka by letos měla být uzpůsobena pro cestovnější použití a celkový posez jezdce by měl být vzpřímenější. Nevím, jestli jsem zestárnul nebo mám špatnou fyzičku, ale příliš pohodlný posez se mi najít nepodařilo. Motocykl zůstal tím starým dobrým sporťákem, ze kterého bolí ruce a na kterém spolujezdec touží, po ujetí několika kilometrů svižnou jízdou, poklidně a tiše zemřít. Není divu! Ostrá reakce na plyn a kvalitní brzdy se spolujezdcem dokážou pěkně zacloumat, a protože VTR postrádá jakékoli madlo, není jednoduché se na tandemu udržet. Co se ale starat o spolujezdce, když se při prudším otevření plynu začne přední kolo zdvihat rychle ze země. Na tomhle stroji se může člověk opravdu vydovádět. Motocykl potřebuje trochu zvláštní vedení, stejně jako ostatní vidlicové dvouválce. Podvozek má svoji hlavu a při rychlém překlápění ze zatáčky do zatáčky se musí lehce tlačit tělem, ale tenhle styl jízdy se vám bude spíš líbit, než naopak. Způsobu jízdy potom bude odpovídat spotřeba. Není nejvyšší, ale za celou dobu testu jsem se s VTR nedokázal dostat pod 6l/100km. Na druhou stranu ale stroj ani při největším řádění nevzala Honda přes 8l/100km, takže to není zas tak hrozné. Přínosem je proto nová zvětšená palivová nádrž, do které se vejde o tři litry benzinu víc. Brzdy odpovídají standardu, ale kupříkladu brzdy na CBR 600 Sport jsou na podstatně vyšší úrovni. Vcelku dobře je potom odstupňovaná převodovka, která umožňuje kvalitní zátah hned od nízkých otáček, jen mezi jedničkou a dvojkou je trochu větší mezera a je nutno si na to zvyknout. Odpružení Pro-Link s nastavitelným předpětím pružiny a expanzním útlumem plyno-kapalinového tlumiče systému H.M.A.S a přední teleskopická vidlice stejného systému umožňují opravdu individuální nastavení. Překvapit může poměrně velký úložný prostor pod sedlem a výklopné háčky pro uchycení zavazadel. Řidič má trochu problém s pohledem za sebe, protože zpětná zrcátka jsou sice perfektního vzhledu, ale není toho v nich příliš vidět. V kapotáži je integrována nová lehčí přístrojová deska s ručičkovým bíle podbarveným otáčkoměrem uprostřed a vlevo umístěným rychloměrem. Napravo je potom multifunkční display s digitálním ukazatelem paliva, teploty, počtu ujetých kilometrů a hodinami. Motocykl je vybaven bezpečnostním systémem zapalování H.I.S.S.

Přes horizont

VTR 1000F Firestorm není určen do rukou nepřipravených začátečníků a ačkoli jeho výkon nestoupá až do nebes, je stále jedním z předních představitelů sportovních motocyklů. Jeho postavení na trhu zlepšuje všestranné (a třeba i turistické) využití i příznivá cena. Jako motocykl s charismatickým dvouválcovým motorem je za cenu 299 000 Kč opravdovou třešničkou na dortíku jménem Honda.

Tento článek byl stažen ze serveru www.motorbike.cz, kde si můžete přečíst originální článek a prohlídnout fotky VTRky a pěkného "příslušenství" :o)


www.Autotesty.cz (29.08.2002): Honda VTR1000F FireStorm - Neposedný mazlíček

Text: Pavel Růžička, Foto: Lukáš Růžička

Je tomu již pár let, co nabídku Hondy zdobí dvouválec VTR 1000F Firestorm. V roce 2001 doznal tento model některých změn a v letošním roce jsme dostali tuto hračičku zapůjčenou k redakčnímu testu i my. Měl už jsem tu možnost svést se na VTR 1000 SP-1, ale věřte mi, že toto je úplně o něčem jiném.

Vývoj a design:

I přes změny, které proběhly v loňském roce, si drží VTR pořád svůj typický vzhled. Štíhlá a lehká polokapotáž, která umožňuje nahlédnout do oblasti strojovny, přední světlomet, jehož parkovací světlo je umístěno samostatně nad a podsedlová část kopírující tvary sportovního sedla vyústěná na konci do špičky. Celkový design stroje dotvářejí dva výfuky, každý na jedné straně.

Motor a jízdní vlastnosti:  

Sportovní styl Firestormu je namíchán s nejnovější technologií uplatněnou v kompaktním čtyřdobém kapalinou chlazeném vidlicovém dvouválci s rozvodem DOHC o objemu 996ccm, jenž slouží zároveň jako centrální nosná část lehkého bezčepového rámu z hliníkové slitiny, který eliminuje úchyt čepu a nechává tak prostor pro uchycení kyvné vidlice na skříni motoru. VTR je vybaven mnoha dalšími sportovně koncipovanými konstrukčními prvky, které přispívají k nižší hmotnosti a umožňují lehké a přesné ovládání tohoto stroje. Z důvodu minimalizace emisí ve výfukových plynech je zde použit systém vstřikování přídavného vzduchu. Tento systém přivádí při fázi výfuku do výfukového kanálu čerstvý vzduch, který umožní dodatečné spálení vyfukovaných zbytků paliva a škodlivin. Hodnoty emisí pak plní současnou evropskou normu EURO-1. Vcelku dobře je odstupňovaná převodovka, která umožňuje kvalitní zátah hned od nízkých otáček, jen mezi jedničkou a dvojkou je podle mého názoru trochu větší mezera a je nutno si na to chvíli zvyknout.Podvozek je vcelku tuhý a umožňuje jak svižnou ostrou jízdu, tak i pohodový turistický výlet. Zadní odpružení Pro-Link s nastavitelným předpětím pružiny a expanzním útlumem plyno-kapalinového tlumiče systému H.M.A.S a přední teleskopická vidlice stejného systému umožňují opravdu individuální nastavení pro každého jezdce. Je nutno podotknout, že u tohoto modelu mysleli konstruktéři více na turisty, než tomu bylo před renovací. Překvapit může poměrně velký úložný prostor pod sedlem a výklopné háčky pro uchycení zavazadel. Nová jsou zvýšená řídítka, která umožňují uvolněnější posed jezdce a více pohodlí pro delší jízdy a zároveň větší volnost při ovládání. Ani spolujezdec se necítí špatně. Řidič má trochu problém s pohledem za sebe, protože zpětná zrcátka jsou sice perfektního vzhledu, ale není toho v nich příliš vidět. Díky trošku větší žíznivosti stroje, jen s větším úsilím se dá dostat pod sedm litrů, je jistě přínosem i nová zvětšená palivová nádrž, do které se nyní vejde o tři litry benzinu více. Díky tomu se však taky trochu zvětšil akční rádius motocyklu. Možná, že by se problém s větší spotřebou dal vyřešit i náhradou karburátorů s velkým průměrem difuzorů za vstřikovací jednotku,ale zase by třeba vzrostla o trochu cena.Toto je však jen má spekulace a odborníci v Hondě jistě ví, proč to tak neučinili. Brzdy, vpředu dvoukotoučová a vzadu jednokotoučová, jsou střední kvality a pro tento stroj plně dostačující. K celkově dobré stabilitě a ovladatelnosti tohoto méně subtilního stroje přispívají velkou měrou i kola rozměrů vpředu 120/70 ZR17 a vzadu 180/55 ZR17. V kapotáži je integrována nová lehčí přístrojová deska s ručičkovým bíle podbarveným otáčkoměrem uprostřed a vlevo umístěným rychloměrem. Napravo je potom multifunkční display s digitálním ukazatelem paliva, teploty, počtu ujetých kilometrů a hodinami. Motocykl je vybaven bezpečnostním systémem zapalování H.I.S.S. Vyznavači srazů a různých jiných podobných akcí, kde není lehké najít vhodnou polohu na to, aby motocykl dobře stál, mohou ocenit i možnost zamykání řídítek na obě strany.

Závěr:  

VTR 1000F Firestorm rozhodně není určen do rukou začátečníků, ačkoli působí velmi "hodným" dojmem a i přes jeho všestranné, třeba i turistické využití je stále jedním z vůdčích představitelů sportovních motocyklů. Jeho postavení na trhu a přilákání budoucích majitelů může ulehčit i o něco nižší cena, než tomu je u konkurence a v současné době činí 299000 Kč.

Tento článek byl stažen ze serveru www.autotesty.cz, kde je tento článek opatřen i fotografiemi a videi testované VTRky.


Mladá fronta DNES (10.06.1998): Honda VTR - Žíznivá krasavice 

Auto moto - Autor: JAKUB HAVEL 

Jízda na 'vétéerku' může v případě, že jezdci chytí saze, připomínat opravdu ohnivou bouři, ovšem stejně tak i klidný vánek. Vysoce výkonný motor, nízká hmotnost a výborná ovladatelnost z něj dělají ideální stroj pro sportovní svezení a zároveň rychlý dopravní prostředek na víkendové cesty. Rostoucí obliba vidlicových dvouválců a prodejní i sportovní úspěchy italské značky Ducati, která vsadila výhradně na tyto motory,nedá spát japonské konkurenci. Proto přišla loni Suzuki s novinkou TL 1000S a největší světový výrobce motocyklů Honda rychle kontroval modelem VTR-F. Oblíbenost dvouválců má několik důvodů. Především je to po období, kdy silným silničním motocyklům dominovaly řadové čtyřválce, něco jiného. Ve srovnání s nimi jdou dvouválce více odspodu, což je činí univerzálnější a vhodnější i pro poklidnější jízdu. Díky stavbě motoru jsou motocykly lehké a štíhlé, a tudíž snadno a dobře ovladatelné. Oproti vysokému zvuku čtyřválců mnoho motocyklistů ocení jejich tvrdý bublavý zvuk. Všechny tyto přednosti potvrdila během redakčního testu v plné míře i VTR 1000F. Motor má síly na rozdávaní. Podle chuti i nálady může dát jezdec přednost poklidné jízdě a nechat motor pobrumlávat mezi dvěma a třemi tisíci otáček nebo jej snadno vytočit na hodnotu, kdy teprve pozná, jak velké stádo koní je v něm skryto. Kolem sedmi tisíc dostává motor jakoby nový impuls a jízda se mění v let s vysokou hladinou adrenalinu v krvi jezdce. Jen pro ilustraci: na dvojku odpovídá osmi tisícům otáček rychlost 130 km/h. Při takovém stylu jízdy nachází opodstatnění bohatě dimenzovaná přední dvojitá kotoučová brzda. Při brždění působí trochu nepříjemně a rušivě výrazné ponořování přední vidlice a předklánění motocyklu. Nárůst výkonu je pozvolný a dostatečně pružný v širokém rozpětí otáček. Přednosti motoru jsou však vykoupeny spotřebou paliva. Ta se během náročných sedmi set kilometrů vyhoupla na nadprůměrných 7,8 litru na sto kilometrů, ale při čistě sportovní jízdě se dostane ještě na mnohem vyšší číslo. Jedním z výrazných efektů vlastních většině dvouválců je značné brždění motorem. Při důrazném podřazení se tak m ůže stát, že se zadní kolo na krátký okamžik mírně zablokuje a celá zadní část motocyklu se zavlní. Méně zkušeného jezdce může napoprvé podobné chování znejistit. Pozornost náhodných diváků budil během testu sportovně agresivní design motocyklu s polokapotáží a malým spoilerem pod motorem. Jezdec si však na nedostatečnou aerodynamickou ochranu stěžovat nemůže. Přístrojovému panelu, jak se na sportovně zaměřený motocykl sluší, dominuje otáčkoměr. Vzhledem ke značnému apetitu, který Honda VTR projevuje, by nebyl na škodu ukazatel stavu paliva namísto pouhé kontrolky rezervy. Tvrdé sportovní sedlo umožňuje dobrý kontakt se strojem i bezproblémové vysedávání v zatáčkách, a ani po dvou či třech hodinách se pro jezdce nestává Záhořovým ložem. Nádrž s výraznými prolisy pro kolena umožňuje příjemný stisk a vedení motocyklu. Zároveň je nádrž pohodlná i pro nalehnutí hrudníkem při jízdě vleže. Poloha za řídítky je přirozená a nezatěžuje nijak nadměrně předloktí ani zápěstí. V zatáčkách se chová VTR zcela neutrálně a i případné podklouznutí zadního kola na nečistotách, o které na jarních silnicích nebyla nouze, vyrovná v podstatě sama. Jako doma se chová v sériích po sobě navazujících zatáček, kdy překlápění z jedné strany na druhou činí jezdci vyslovené potěšení.  Se spolujezdcem se asi příliš nepočítá, i když stupačky nechybějí. Trochu složitější je odstranění krytu zadní části sedla.

Hodnocení AUTO MOTO:

MOTOR A PŘEVODOVKA

PODVOZEK

Výkon 8 Jízdní pohodlí jezdce 8
Pružnost 9 Jízdní pohodlí spolujezdce 6
Vibrace 7 Jízdní vlastnosti  9
Řazení 8 Ovladatelnost ve městě 8
Startování 8 Brzdy   9

Poznámka: Motocykl byl hodnocen v kontextu k jeho nejbližším konkurentům v dané třídě. Hodnocení je  od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový).